Učenici petih razreda III. osnovne škole Varaždin 12. veljače 2025. godine obilježili su Dan sigurnijeg interneta (ove godine je bio 11. veljače) kroz inovativnu radionicu pod nazivom „Utrka kroz AI zamke“. Ova radionica, organizirana u sklopu projekta Tjedan sigurnijeg interneta, a omogućila je učenicima da kroz interaktivne aktivnosti razviju kritičko razmišljanje i svijest o sigurnosti u digitalnom svijetu.
Umjetna inteligencija – pomoćnik ili zamka?
Radionica je započela uvodnim razgovorom u kojem su učenici raspravljali o tome što je umjetna inteligencija, gdje je susrećemo i kako utječe na naš svakodnevni život. Kroz dinamičnu diskusiju, učenici su prepoznali da AI donosi brojne prednosti, ali i potencijalne prijetnje. Najčešće teme bile su lažne informacije, manipulacija fotografijama i videozapisima te opasnosti od dijeljenja osobnih podataka.
„Mislili smo da možemo prepoznati kada je neka slika stvarna, ali u nekim slučajevima AI nas je stvarno prevario!“ – komentirala je jedna učenica nakon aktivnosti prepoznavanja autentičnih i umjetno generiranih sadržaja.
Utrka kroz AI zamke – brže, više, jače
Središnji dio radionice bila je uzbudljiva edukativna igra u kojoj su učenici u timovima odgovarali na pitanja o digitalnoj sigurnosti. Prvi set pitanja odnosio se na prepoznavanje stvarnih i AI generiranih sadržaja, dok je drugi testirao njihovu sposobnost provjere informacija i kritičkog razmišljanja.
Uz pomoć materijala iz brošure „Ključevi sigurnog interneta 2025.“, učenici su naučili ključna pravila za sigurno kretanje digitalnim svijetom:
- Ne vjeruj svemu što vidiš na internetu – slike i videi mogu biti manipulirani.
- Osobni podaci su privatni – ne dijeli ih s nepoznatim osobama.
- Provjeri izvore informacija – ne nasjedaj na lažne vijesti.
- Sigurne lozinke su ključ zaštite – dugačke i složene lozinke najbolje štite podatke.
- Antivirusna zaštita i ažuriranja su važni – bez njih uređaji postaju ranjivi.
Pobjednički tim, koji je pokazao iznimnu brzinu i točnost u rješavanju izazova, nagrađen je pohvalnicama.
Odgovornost u digitalnom svijetu
Zaključni dio radionice bio je posvećen razgovoru o odgovornosti na internetu. Učenici su diskutirali o svojim iskustvima s umjetnom inteligencijom i zaključili kako je ključno biti oprezan pri korištenju digitalnih alata. Kroz kviz i primjere iz stvarnog života osvijestili su kako manipulacija informacijama može utjecati na ljude i zajednicu.
„Sada ću dvaput razmisliti prije nego što podijelim neku vijest ili sliku na internetu,“ rekao je jedan učenik, naglašavajući važnost provjere informacija.
Na kraju…
Obilježavanje Dana sigurnijeg interneta u III. osnovnoj školi Varaždin pokazalo je da digitalna pismenost nije samo korisna vještina, već i nužnost. Kroz zanimljive aktivnosti i timski rad, učenici su dobili alate za sigurnije i odgovornije korištenje interneta.
Tjedan sigurnijeg interneta nastavlja se i u narednim danima s dodatnim radionicama i predavanjima, jer – sigurniji internet počinje s nama!
Ove radionice provedene su i kao dio Erasmus+ projekta “Climate Literacy at Schools via STEAM” te eTwinning projekta “Climate Champions”. Cilj ovih projekata je povećati svijest učenika o klimatskim promjenama i održivosti kroz integraciju STEAM pristupa u obrazovanje. Kombiniranjem znanosti, tehnologije, inženjerstva, umjetnosti i matematike, nastoji se osnažiti učenike da postanu aktivni sudionici u rješavanju ekoloških izazova. Kroz ove projekte, učenici stječu vještine kritičkog razmišljanja i digitalne pismenosti, što im pomaže prepoznati opasnosti na internetu i zaštititi se od njih.